O autorze
Poznaj nasze działania w zakresie planowania, zakupu i optymalizacji mediów.

„Strategia mądrego łowcy”, czyli jak dobrze wypaść na targach pracy

pixabay.com
Ebook pt. „Strategia mądrego łowcy”, ma na celu przedstawienie rekrutacji na targach pracy, oraz ukazanie korzyści płynących z takiej formy zatrudniania. Praca została napisana grupowo- jest skonstruowana z części, w których poszczególni specjaliści (o których napiszę później) dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu wybranego przez nich tematu HR-u.

Wstęp do omawianej analizy napisała Karolina Merda, która ma duży dorobek w branży marketingu oraz PR’u, prócz tego jest współpracownikiem Targów Career EXPO, które są tematem publikacji. Omawia główne cele i wprowadza czytelnika do tematu niniejszej pracy.

W pierwszej kolejności swój wywód pt. „Daj im to po co przyszli na targi” prowadzi Employer Branding Partner i trener w firmie Lightness- Zyta Machnicka. Jak nazwa wskazuje, ta część traktuje o potrzebach kandydatów przychodzących na targi, jak i samych wystawców oraz proponowanych przez autorkę rozwiązaniach.

Przede wszystkim-jak zostaje zaznaczone- trzeba postawić sobie cel uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. Zespół reprezentujący firmę musi być kompetentny, znać wartości swojej firmy oraz je podzielać, należy być pozytywnie nastawionym, zaangażowanym i naturalnym, aby zachęcić potencjalnych pracowników do ich firmy; ważna jest również wiedza o profilu poszukiwanego pracownika, co pozwala uniknąć nieprzyjemnych pomyłek. W tym celu istotne jest wcześniejsze zapoznanie się z założeniami nie tylko swojej spółki, ale również innych wystawców. Grupa reprezentacyjna, powinna również wyróżniać się na tle innych firm- można zainwestować w firmowe koszulki, plakaty, gratisy z logo.


Kolejna część pracy- „Targi- sztuka uczestnictwa”, napisana przez Adama Mikołajczyka, informuje o znaczeniu dobrej atmosfery w pracy. Rozszerzając ten temat, wg autora istotnymi aspektami są komunikacja i wspólne wartości, opisuje to w następujący sposób: „zdolność porozumiewania się, rozumiana zarówno jako chęć nawiązania ze sobą kontaktu, jak i umiejętność wypracowania wspólnego stanowiska”. Znaczy to, że zespół powinien ze sobą współpracować, mieć wyznaczone wspólne cele i razem je realizować. Najważniejsza w komunikacji jest zdolność prowadzenia dyskusji; należy nie tylko mówić, ale też potrafić słuchać, nie przerywać, być gotowym na zmianę swojego stanowiska w jakiejś kwestii. Dopiero, gdy posiądziemy te umiejętności będziemy gotowi na udział w targach, gdzie bazowa jest otwarta postawa, pałająca od stoiska dobra energia i budzenie sympatii.

Anna Rakoczy- również współorganizator targów Career EXPO- poruszyła temat istoty PR-u dla wystawiających się firm. Uczestnicząc w omawianym wydarzeniu, firmy zostają oceniane przez tysiące osób należących do ich grupy docelowej. Wiele z nich nie zdaje sobie sprawy z tego, że marketing, jest nieodłącznym elementem HR-u. Dlatego niezbędny jest dopracowany wizerunek, w którym mogą nam pomóc agencje marketingowe.

Warto zaznaczyć, że samo Career EXPO, sięga po usługi WARSAW MEDIA HOUSE- godnej polecenia agencji marketingowej- z zakresu brandingu i szeroko pojętego marketingu.
Marcin Potkański kontynuuje temat przedmówczyni w części zatytułowanej „Budowanie marki pracodawcy. Czy współpraca HR i marketingu jest możliwa?”. Przybliża nam obraz działu HR, który, jak się okazuje, potrzebuje wsparcia marketingu, który daje mocny fundament do realizowania założeń firmy.

W dalszej części Karolina Merda- autorka wstępu do ebooka- daje wskazówki, jak nawiązać kontakt z kandydatami na stoisku. Pierwszym co się nasuwa, są reklamowane gadżety. Niestety nie jest to najlepsza forma przyciągnięcia ludzi, jakich się szuka. Większość jest tzw. „zbieraczami”, którzy krążą między stoiskami i obławiają się darmowymi drobiazgami. Podobną, lecz jednocześnie bardziej sensowną formą, jest organizowanie konkursów z nagrodami. Oczywiście znajdą się ludzie, którzy przyjdą jedynie z chęcią wygrania wartościowego prezentu, jednak zawsze mogą się zjawić osoby rzeczywiście zainteresowane pracą, a taka forma reklamy, pozwala jednocześnie porozmawiać i nawiązać bliższy kontakt. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie Quizu związanego z daną pracą, dzięki czemu pracodawca może wyłapać osoby obeznane w temacie.

Podstawą jest oczywiście wydrukowanie wizytówek, oraz ofert pracy, gdyż zainteresowani będą mogli przemyśleć ubieganie się na dane stanowisko w domowym zaciszu.
Maja Gojtowska- specjalista od employer brandingu- porusza temat kompleksowej strategii marki, aby zoptymalizować osiągnięcia firmy. Wpierw trzeba nakreślić sytuację wyjściową, zastosować regułę SMART, tzn. ustaleniu osiągalnych, realnych celów, koniecznie określonych w czasie. Z tego zaś należy uformować Big Idea- przewodnią myśl, która będzie nam przyświecać. Aby osiągnąć sukces, trzeba na bieżąco monitorować działania i ewentualnie dodawać poprawki. Powyższe działania pomogą w zrealizowaniu założonych celów.


Dochodzimy do tematu, z którym stykają się wszystkie firmy- trudnymi rekrutacjami. Agnieszka Napora, zauważa, że rekrutacja zwykle sprowadza się do wstawiania ogłoszeń na różnych stronach internetowych, forach, czy serwisach społecznościowych. Rzadko robi się rozpoznanie, na jakie strony powinno się wrzucać oferty pracy. Jest to błędem, gdyż są strony, które mają większy zasięg i rozpoznawalność oraz gdzie znajdziemy więcej osób z grupy docelowej.
Coraz popularniejszą formą szukania kandydatów jest tzw. Direct Searching. Polega ona na tym, że korzysta się z wyszukiwarki pożądanych pracowników, np. na Goldenline, i wysyła się im oferty. Ten sposób znacznie skraca proces rekrutacyjny i pozwala znaleźć wyłącznie kompetentne osoby na dane stanowisko.

Jednak jak kandydaci decydują się, gdzie chcą pracować? Otóż wg badań, ok. 65% osób poszukujących pracy, sprawdza firmy na forach oraz innych stronach z opiniami pracowników. Dlatego tak ważne jest dbanie o wizerunek w Internecie i warto powierzyć to wykwalifikowanym specjalistom od marketingu.

Specjalistka ds. Content Marketingu- Katarzyna Rojewska- wyjaśnia zagadnienie Candidate Experience. Jest to dbaniem o proces rekrutacji, aby kandydaci wynieśli dobre wrażenie, nawet, jeśli nie zostaną przyjęci do pracy. Jest to o tyle ważne, że ok. 30% aplikantów dzieli się swoimi doświadczeniami z daną firmą, ze swoją rodziną i znajomymi, więc wyrabia zdanie innych ludzi, co gorsza, dzielą się również swoją oceną w Internecie, często nie przebierając w słowach. Wówczas wizerunek pracodawcy może ucierpieć.

Mirella Pałdyna kontynuuje temat Zyty Machnickiej i Adama Mikołajczyka o komunikacji z uczestnikami targów. Dodaje do wypowiedzi poprzedników takie kwestie, jak znaczenie wiedzy zespołu reprezentacyjnego, który musi uchodzić za ekspertów w temacie. Warto, aby opowiadali o pracy korzystając z własnego doświadczenia, wtedy zyskają na wiarygodności. Autorka podpowiada, że można przy okazji spojrzeć, jak działają inni wystawcy, żeby się uczyć od bardziej doświadczonych firm.

Pod koniec ebooka, Julita Dąbrowska- ekspert budowania marek korporacyjnych, konsumenckich i marki pracodawcy- stawia firmom najważniejsze pytanie. Czy udział w targach zrealizował postawione przez firmę cele?

Recenzując ebooka „Strategia mądrego łowcy”, trzeba zadać sobie następujące pytanie: „Czego się dowiedziałem/dowiedziałam na temat rekrutacji na targach pracy?”.
Dzisiaj rano byłam zielona w tym temacie. Nie znałam zasad takich targów, nie wiedziałam jak wyglądają i jak istotną rolę odgrywają na rynku pracy. Po przeczytaniu tekstu czuję, że mogę się teraz śmiało nazwać (niemalże), znawcą przedmiotu badań. Forma pracy jest przejrzysta dzięki grafice oraz zastosowanym zabiegom konstrukcyjnym i stylistycznym. Pozwalają czytelnikowi płynnie przejść przez tekst, ponieważ najważniejsze informacje zostały wypunktowane, zawierają pomocnicze obrazy i przyjemną dla oka szatę graficzną.

Treść ebooka jest esencjonalna- zawiera w sobie wyszczególnioną wiedzę wielu specjalistów, którzy fachowo, ale w prosty sposób, wyjaśniają wyróżnione tematy i pojęcia. Każda teza popierana jest wieloma argumentami, których nie sposób podważyć. Widać, że autorzy rzeczywiście piszą w oparciu o swoje doświadczenia, bo tekst jest bardzo personalny (co wcale nie wyklucza profesjonalności). Dzięki temu łatwo przyswoić nową wiedzę. Na pewno nie jest to publikacja wyłącznie dla pracodawców. Myślę, że przydałby się również osobom poszukującym zatrudnienia, ponieważ można tu znaleźć wiele wskazówek dotyczących kanałów rekrutacyjnych oraz ich przebiegach.

Omawiany ebook jest źródłem niezbędnej wiedzy dla wystawców oraz kandydatów omawianego przedsięwzięcia. Niezastąpione uwagi i komentarze ekspertów, pozwolą odnaleźć się w wymagającym wydarzeniu jakim są owe targi. Czy zatem po przeczytaniu tekstu będziesz gotowy do uczestnictwa w targach pracy? Odpowiedź brzmi: Zdecydowanie Tak!


Marianna Krawczyk

Plik można darmowo ściągnąć ze strony http://bit.ly/2GTHNyI
Trwa ładowanie komentarzy...