O autorze
Poznaj nasze działania w zakresie planowania, zakupu i optymalizacji mediów.

Negatywny image w sieci. Jak niwelować szkody, zanim doszczętnie zrujnują twój biznes?

W tym materiale przedstawimy Państwu jak w prosty sposób stracić reputację wśród stałych i potencjalnych Klientów.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, większość firm, prowadzących biznes w oparciu o e-sklep zaproponuje swoim Klientom kupony rabatowe. Często jest to efekt świadomego wyboru i przemyślanej strategii marketingowej. Aczkolwiek w wielu przypadkach, chęć podwyższenia wyników finansowych przed końcem roku wygrywa ze zdrowym rozsądkiem. Wynika to z kilku przyczyn:



1. Według badań i analiz ścieżki zakupowej konsumentów, średnia wartość koszyka zakupowego w okresie Listopad - Grudzień, wzrasta od 100 do 300 zł.
2. Święta Bożego Narodzenia zbiegają się z ostatnim kwartałem roku, czy czasem, zwiększonych wydatków konsumpcyjnych.
3. Światowych trendów i rozwijającego się rynku e-commerce.

Mając na uwadze powyższe zaoferowanie Klientom dodatkowej bonifikaty w postaci kilkuprocentowego rabatu jest zasadne. Nie mniej wielu przedsiębiorców myli zintegrowaną komunikację marketingową z chwilową korzyścią. Firmy te zapominają o wielu miesiącach czy latach budowania pozytywnej reputacji. Zapominają również o tym, że internet jest powszechny, a możliwość publikacji opinii i recenzowania - nieograniczona.



Po pierwsze kampanie rabatowe powinny mieć przede wszystkim na celu budowanie lojalności wśród Klientów i faktycznie obniżce cenowej. Częstym problemem jest mylenie interesu firmy z Klientem. W związku z tym przedsiębiorcy sztucznie zawyżają ceny, tym samym zarabiają na akcji rabatowej. Stawiając tym samym interes przedsiębiorstwa na początku. Jeszcze kilka lat temu na tego typu praktyki moglibyśmy przymknąć oko. Na niekorzyść wielu firm, działa fakt, że raz zamieszczona w internecie treść pozostaje tam na zawsze. W związku z tym, szybka weryfikacja historycznych cen, przedstawi faktyczną skalę promocji. Jeżeli Konsument jest świadomym użytkownikiem sieci, to wielce prawdopodobne, że dalej o fejkowej akcji poinformuje inne osoby. Social media dostarczy niewielkim kosztem ten news do setek tysięcy potencjalnych Klientów danej marki lub firmy.
Obniżka ceny, która okaże się fake newsem, wpłynie na reputację danej firmy. Raz przypiętej łatki, nie da się tak łatwo pozbyć. Jest to 1 z 3 kroków ku upadku danej marki. Kolejnym błędnym krokiem, wielu firm, jest publikacja przeprosin, bez zadośćuczynienia poszkodowanym w ten sposób Klientom. Działy marketingu, często połączone ze sprzedażą, uważają, że najważniejszy cel, czyli realizacja targetu sprzedaży została zrealizowana. Powstała w ten sposób burza komunikacyjna, jest dla wielu z nich wtórna. Polegając wyłącznie na cyfrach i statystykach, zapominamy o najważniejszym - przywiązaniu Klienta do Naszej firmy. Ostatnim, 3 krokiem ku upadkowi jest walka z negatywnymi wpisami.



Firma, która traci reputację, publikuje sprzeczne z faktami informacje, staje się celem ataku w sieci. Mnożenie negatywnych wpisów, w pewnym momencie przekracza bariery zdrowego rozsądku. Raz uaktywniony atak, zbiera szerokie żniwo. Często jest to szansa dla konkurencji. Budowa czarnego PR wobec rynkowego rywala, umożliwia realizację własnych celów.
W tym krytycznym momencie, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Domów Mediowych zajmujących się budowaniem wizerunku przedsiębiorstw jest sporo. Ich oferta jest bardzo zróżnicowana. Tym sposobem, uzyskanie oferty szytej na miarę, nie stanowi żadnego problemu. Agencja bez większego problemu, w ciągu kilku miesięcy zmieni obraz marku lub firmy o 180 stopni. Odbuduje zaufanie wśród Klientów, umożliwi dalsza ekspansję na rynku, a to bezpośrednio, przełoży się na sytuację finansową firmy.

Zdaniem Piotra Sulewskiego, z Warsaw Media House, należy przede wszystkim myśleć strategicznie. Czy opłaci nam się jednorazowe "nabicie Klienta w butelkę", a tym samym większe przychody? Czy dbanie o Klienta przyniesie nam długofalowo większe korzyści ? Oferując korzyść w postaci rabatu, firma powinna przede wszystkim, wzbudzić u Konsumenta pozytywne emocje. Klient nie może mieć żadnych zastrzeżeń co do naszych intencji. Tym samym, każda kampania promocyjna, szczególnie, w tak newralgicznym momencie jak Święta Bożego Narodzenia, musi tworzyć faktyczną korzyść dla Klienta. Budowanie marki na zasadzie krótkowzroczności, celów finansowych, bez czynnika ludzkiego, doprowadziło wiele genialnych pomysłów do upadku.
Trwa ładowanie komentarzy...